هنرمندان اِدراک را دیدند
به گزارش ایسنا، تازهترین نقاشیهای این هنرمند با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبان مواجه شد و در سه روز نخست آن، 9 اثر از مجموع 15 نقاشی روی دیوار گالری «گلستان» به فروش رسید. نسیم ادبی، گلی امامی، رامین صدیقی، همایون نصیری، بیتا وکیلی، سمیرا علیخانزاده و ... از هنرمندانی بودند که از این نمایشگاه دیدن کردند.
مهناز افشار
قدیری در نمایشگاهش 15 تابلوی نقاشی آبستره را که چند لت هستند بهنمایش گذاشته است. تلاقی فضای شاعرانه همراه با ضربه قلمهای اکسپرسیو در این آثار خودنمایی میکند. هنرمند در تازهترین آثارش که بعد از پنج سال بهنمایش درآمده، فضای بیشتری را به رنگ سفید اختصاص داده که این، نوعی حس رهایی و آزادی را به مخاطب القا میکند. در برخی از آثار این نمایشگاه، در کنار پالت گزیدهتری که رنگهای آبی و سبز را دربر میگیرد، ورق طلا نیز به چشم میخورد. فرمهای پیچدار قدیری که در چند نمایشگاه در انتزاعیهایش به تصویر درآمده در این نمایشگاه نیز با حال و هوای متفاوتی مانند امضایی برای هنرمند روی بوم آمده است.
لیلی گلستان - مدیر گالری «گلستان» - درباره نقاشیهای قدیری گفت: برای نخستینبار که آثار گلناز قدیری را دیدم، متوجه شدم که این هنرمند نو پا، با وجود طبعی لطیف و شاعرانه، دستی قوی و محکم در ضربهی قلم دارد. از قرابت این دو خصیصه خوشم آمد و تصمیم گرفتم که از آن پس، پیگیر کارهایش، مشوق و منتقدش باشم.
او با اشاره به اینکه در حیطهی کارش کمتر دیده است هنرمندی را که این همه محکم و لطیف کار کند، اظهار کرد: او این کار را خوب بلد است. گلناز خوب میخواند و خوب میبیند. کنجکاو است و بهدنبال دانستن بیشتر. همین امر باعث پیشرفتش شده است. اینبار کارهایش را بیش از همیشه دوست دارم. رنگهایش از سیاهی درآمدهاند و به سوی روشنی میروند.
این نخستینبار است که گلناز قدیری کانسپت چند لت بودن را برای تمام آثار یک نمایشگاه انتخاب کرده است.
این هنرمند در اینباره گفت: چند وقتی است با این مفهوم بسیار درگیرم که همهی ما به شکلی زندگی میکنیم که گویی هر کدام چندبار قبلا زندگی کردهایم. مثلا در شاخههای مختلف کار میکنیم، چند تکه هستیم و این موضوع من را درگیر کرده بود و جایی متوجه شدم فرم تابلوی چند لت میتواند نوعی بیان این چند تکه بودن و چند دوره بودن ما باشد.
او با بیان اینکه در نقاشی انتزاعی بیشتر از نقاش مخاطب مهم است، اظهار کرد: در این آثار، سعی در بیرون ریختن حس دورنیام داشتم که نوعی رهایی و آزادی در آن دیده میشود. به نظر خودم، فضای کارهایم از یک چارچوبی خارج شده و یک رهایی عجیبی در آن وجود دارد. البته این تغییری است که در دو سه سال گذشته در وجود من هم اتفاق افتاده است. عنوان «ادراک» هم از همین حس سرچشمه گرفته است. در نمایشگاه جدید من نوعی رهایی وجود دارد که منتهی به شناخت است برای اینکه بخواهی به درک از چیزی برسی باید از خیلی قید و بندها آزاد شوی. اولینبار است که من برای نمایشگاهم اسم میگذارم، اما اینبار آنقدر این حس قوی بود که فکر کردم یک سر این کلاف را خودم بهدست مخاطب بسپارم.
او دربارهی الهام از طبیعت در آثار آبستره بهعنوان یک خاستگاه نیز بیان کرد: من همیشه به طبیعت توجه داشتهام و گاه کارهایم را به سمت طبیعت هل دادم، اما کارهایی را میبینیم که از روی عمد نمیخواستم به سوی طبیعت سوق دهم، ولی ناخودآگاه به سمت طبیعت رفتهاند. با این حال، هیچوقت نخواستهام جهتگیری خاصی در کارهایم وجود داشته باشد، اما این اشاره را همیشه در آثارم داشتهام. بین نمایشگاه قبلی و این نمایشگاه، یک دوره کاری دارم که نقاشیهایم از حال و هوای آبستره خارج شدند و بسیار به طبیعت نزدیک شده بودند، اما جذابیت کار آبستره من را دوباره چنان به خود جلب کرد که کارهایم به آبستره محض تبدیل شدند.
قدیری متولد 1358 و تحصیلاتش کارشناسی نقاشی است. نمایشگاه حاضر هفتمین نمایشگاه انفرادی او محسوب میشود. او در 33 نمایشگاه گروهی از جمله هفت نگاه، بینال جهان اسلام، اولین اکسپو تهران، 100 اثر 100 هنرمند و... حضور داشته است.
نمایشگاه «اِدراک» تا پنجم اسفندماه در گالری «گلستان» واقع در خیابان دروس، کوچه کماسایی، شماره 34 ادامه دارد و علاقهمندان میتوانند هر روز از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.
مهناز افشار
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0